TROBILNI KVINTET CONTRAST

TROBILNI KVINTET CONTRAST - BRASS QUINTET

Resna

Format: CD

Šifra: 114083

EAN: 3838898114083

    Tuji portali:

12,41 EUR

Zgodbe o uspehu, sodelovanju, vzajemnosti, odličnosti in medsebojnem razumevanju ter zgodbe o trdem delu, ki na koncu pripelje do uspeha, vselej neustavljivo privlačijo. In prav taka se ob poslušanju imenitno poustvarjene glasbe ponuja tudi v prvem CD-ju Trobilnega kvinteta Contrast. Ko se dandanes zdi, da je v svetovnih ozirih glasbeno šolstvo postalo le še brezosebna samohranilna tovarna, ki venomer brezčutno reciklira tisto najbolj žlahtno v človeku – njegovo nadarjenost, se na srečo zgodi tudi to, česar ni mogoče niti predpisati niti zapovedati ali naročiti, kaj šele napovedati. V primežu tega silnega stroja se najde skupina ljudi, vrstnikov s podobnim ali celo enakim poklicnim nagnjenjem, ki obiskujejo isto izobraževalno ustanovo. Ta jih bolj ali manj nehote združi v skupino – morda s povsem pragmatičnim namenom zadostiti zahtevam programa ustanove ali celo ustreči zahtevam delovnika njihovega mentorja. A od tega trenutka dalje se začne čarovnija! Vrstniki se medsebojno začutijo in prav v tej združbi prestopijo takó opevano filozofsko kopreno transcendentalnosti in vstopijo v svet tega, kar še premetena marketinška taktika vrhovnega kanona potrošništva – reklama za kreditno kartico namreč – imenuje preprosto kot »neprecenljivo«.
Saj se bere kot bajka, a je besedilo njihove internetne predstavitve: Trobilni kvintet Contrast sestavljajo diplomanti Akademije za glasbo v Ljubljani: Gregor Turk (solo trobentač SNG Opera Ljubljana), Blaž Avbar (profesor na Waldorfski šoli), Jože Rošer (solo hornist Slovenske filharmonije), Žan Tkalec (pozavnist Slovenske filharmonije) in Uroš Vegelj (profesor na Glasbeni šoli Idrija). Člani zasedbe so se prvič zbrali leta 2012 in od takrat redno koncertirajo po Sloveniji (Festival Lent, Festival Ljubljana, Imago Sloveniae, Glasbena mladina Slovenije). Njihov repertoar obsega skladbe od renesanse, baroka, romantike … vse do ragtima in sodobne glasbe. Kvintet je na Tekmovanju mladih slovenskih glasbenikov TEMSIG 2013 osvojil zlato plaketo in prvo nagrado ter na mednarodnem tekmovanju Svirel 2014 postal absolutni zmagovalec v kategoriji komornih zasedb. Njihov največji uspeh je prva nagrada na mednarodnem tekmovanju Jan Koetsier v Münchnu 2014, kjer so za nagrado prejeli tudi snemanje za Bavarski radio.
In če tem golim, a jasno sporočilnim podatkom dodamo še najbolj svež uspeh – prvo nagrado na tekmovanju Giovani Musicisti – Citta di Treviso, potem se razodene slika nečesa, čemur pravimo “meteorski vzpon”.
Seveda nad njim bedi prav posebna in transcendentalna človeška kemija, če že ne alkimija, a vseeno se nič ne zgodi brez predhodne nadarjenosti, dolgoletnega izvedeniškega dela, premnogih skupnih ur vadbe ter neustavljivega stremenja k umetniški popolnosti. In prav vse našteto je krvavo potrebno, da uresničiš tako smel in zahteven projekt kot je prvi nosilec njihovega posnetega zvoka. Ob bolj lakoničnem pregledu sporeda, na njem, če izvzamemo priredbo Gallusovega slovitega “Ecce quomodo moritur”, ki jo je podpisal Andrej Misson, srečamo najmanj tri temeljna dela izvirnega evropskega, celo svetovnega sporeda za trobilni kvintet. Najprej je tu Trobilni kvintet št.1 op. 73 britanskega skladatelja, v mladosti celo izvrstnega poklicnega trobentača, Malcolma Arnolda. Leta 1961 zloženo delo za tedaj bržkone najbolj “vročo” tovrstno zasedbo na svetu – Newyorški trobilni kvintet – brez dvoma sodi med najbolj izvajane, priljubljene in na vseh ravneh sprejete skladbe te vrste. Je delo, ki zaseda enako mesto kot Haydnovi godalni kvarteti na svojem področju. In če primerjamo Arnoldov kvintet s Haydnovimi kvarteti, potem se pri Mini uverturi Witolda Lutoslawskega nehote utrne primerjava z Beethovnovimi. Velikan glasbe XX. stoletja je to kratko, a izjemno tehtno skladbo zložil leta 1982 kot darilo za petdeseti rojstni dan Ursule Jones, soproge Philipa Jonesa – tiste dni enega najbolj cenjenih in uveljavljenih trobentačev ter komornih glasbenikov na svetu. S Philipom Jonesom, še posebej z njegovim slovitim Trobilnim ansamblom, ki se je pojavljal v različnih postavitvah – od običajnega trobilnega kvinteta pa vse do še bolj znamenitega trobilnega deceta –, je tesno povezana tudi umetniška usoda glasbe za trobila nizozemskega, a večino skoraj sto let dolgega življenja na Bavarskem delujočega skladatelja Jana Koetsirja. Ta je za Philipa Jonesa zložil svoje najbolj znamenito trobilsko delo – Simfonijo za trobilni decet, na tem CD-ju predstavljeni Trobilni kvintet op. 65 pa je le eno v vrsti del, ki jih je zložil za to zasedbo. Trobilni kvintet Contrast se je z njim “spopadel” v pripravah na lansko tekmovanje v Münchnu in kot že veste – tudi zmagal. In na koncu še najbolj obsežno in v mnogih pogledih raznovrstno in izzivov polno delo – “Do you know Emperor Joe” avstrijskega jazzovskega vibrafonista in skladatelja Wernerja Pirchnerja. Delo je nastalo leta 1986 in je v svoji zasnovi kot nekakšna zbirka “zvočnih haikujev”, kjer skladatelj prav posrečeno in ljubko odstre samoironijo nekdaj veličastnega prostora habsburškega cesarstva. Zvočni medij trobilnega kvinteta mu v ta namen služi kot izvrsten prevodnik predstavitve vse te kulturne, narodne, verske in politične zbirke, ki jo je predstavljala ta dolgo časa neuničljiva tvorba. Pri vsem pa se zdi, da navkljub posvetilu skladbe cesarju Jožefu drugemu, ki ga kot edinega imenujejo tudi “ljudem prijaznega”, sam naslov ostaja le duhovita besedna igra. V angleški izgovorjavi se naslov preprosto rima, sama skladba pa je zajeten in na premnogih mestih glasbeno in izvajalsko izjemno zahteven zvočni kolaž, ki je za dve desetletji prehitel ali pa vizionarsko napovedal danes tako številne avstrijske trobilne skupine, katerih skupni imenovalec in trgovska znamka je prav zvočni sarkazem.
Na koncu se še enkrat vrnimo h Gallusu, k skladbi, pri kateri trobentači Trobilnega kvinteta Contrast, skupine, ki jo med drugim krasi in odlikuje tudi igranje glasbe “s srcem” (tako v angleščini rečejo, če igraš na pamet), trobente zamenjajo s krilovkami in v čudovitem sozvočju pričarajo svet renesančne vokalne glasbe ter osvojijo srca poslušalcev in tudi strokovnih žirij.

Naj bo tako še dolgo!!

Igor Krivokapič

 

 

SKLADBE:

1             Witold Lutosławski: Mini Overture     2:39  (poslušaj!      

                Jan Koetsier: Brass Quintet, op.65                                 
2             I              Andante con moto         3:19         
3             II             Andantino – Allegro molto – Presto      3:56         
4             III            Molto vivace     3:53            

5             Jacobus Gallus / Andrej Misson: Ecce quomodo moritur iustus     3:12

                Malcom Arnold: Brass Quintet, op.73                                 
6             I              Allegro vivace  4:20         
7             II             Chaccone: Andante con moto   4:35         
8             III            Con brio              3:17         

                Werner Pirchner: Do you know Emperor Joe? PWV 13                   
9             I              Fine – Intrada   0:59         
10           II             Titellos                0:41         
11           III            Landleben          1:10         
12           IV           Nachmittag eines Vormittags   0:52         
13           V             Tanz der Salmonellen   1:19         
14           VI           Tetere – Tee      0:38         
15           VII          Schmalspur – Polka        1:03         
16           VIII         Wer Dir – Du schöner Wald – eine vor den Latz geknall?             1:09
17           IX            Barfuß – Schuh – Platter              1:42         
18           X             Gia ma bold hoam!        1:31         
19           XI            Ja. Wir sind mit dem Radd hier!              1:04         
20           XII          Italienscher Sabeltanz  1:05         
21           XIII         Von Josef für Josef        1:31         
22           X             Idylle & Krawalle            2:18         
23           XI            Vom Leben (Dur & Moll)             2:35         
24           XII          Compliments to Great Britain   1:17         
25           XIII         Die Donau ist blau – wer nicht?               2:16