BOR TUREL

BOR TUREL: ZVOČNE PRIPOVEDI

Resna

Format: CD

Šifra: 110375

EAN: 3838898110375

8,05 EUR

Glasovi pokrajine, v preobrazbah - Suita radiofonskih slik zvočnih pokrajin Pohorja. 

Finalist v kategoriji ‘’Radiofonska glasba – komponirano delo’’ 57. tekmovanja Prix Italia, Milano 2005.
Avtor zamisli, scenarija, kompozicije in zvokovne režije: skladatelj in zvokovni umetnik Bor Turel.
Snemanje, oblikovanje tonske slike in digitalna montaža: zvokovni mojster Dejan Guzelj.
Posneto v različnih in raznolikih okoljih Pohorja in v dramskem studiu Radia Maribor, avgust 2004–april 2005. 

Radiofonska suita Glasovi pokrajine, v preobrazbah, je nastala ob 60-letnici ustanovitve in delovanja Radia Maribor na povabilo in po naročilu takratnega odgovornega urednika programov Radia Maribor Antona Petelinška. Prvo javno predstavitev je doživela 18. maja 2005 na  Komornem odru SNG Maribor in v prenosu na Radiu Maribor, prvo predvajanje na programu Ars Radia Slovenija pa 21. decembra 2005.
Delo je vsebinsko zasnovano na prepletanju posameznih in kompleksnih zvočnih segmentov, značilnih za območje Pohorja, in avtorske instrumentalne in elektroakustične glasbe. Skladatelj ga je dramaturško zasnoval v petih stavkih in ga oblikoval v sosledju cikla štirih letnih časov, ki so simbolno povezani s kozmičnim ciklom štirih elementov v zaporedju: poletje – Ogenj, jesen – Voda, zima – Zrak, pomlad – Zemlja.


Bor Turel je že več kot trideset let najvidnejši slovenski skladatelj elektroakustične in eksperimentalne glasbe in avtor prve slovenske CD plošče z elektroakustično glasbo Brez hitrosti, brez hrupa (1995). Po študiju kompozicije na Akademiji za glasbo v Ljubljani pri profesorju Urošu Kreku se je izobraževal na oddelku za elektroakustično glasbo Visokega državnega glasbenega konservatorija v Parizu, udeležil se je tudi mojstrskih tečajev elektroakustične glasbe oddelka za elektronsko glasbo montrealske univerze v Orfordu v Kanadi, v Salzburgu in mestu Marly-le-Roy v Franciji ter kot gostujoči skladatelj v elektronskem studiu Univerze za glasbo v Gradcu. 
Turelova elektroakustična in druga dela so bila doslej izvedena na
vrsti pomembnih mednarodnih festivalov sodobne glasbe
, kot so Zagrebški glasbeni bienale, Mednarodni Rostrum elektroakustične glasbe, festival ISMEAM v Sarvarju na Madžarskem, Svetovni glasbeni dnevi v Koebenhavnu, dunajski festival Wien Modern, Prix Italia, festival Klangspuren v Innsbrucku in Festival Synthese Bourges v Franciji.

Bor Turel ustvarja elektroakustično glasbo za različne instrumente v povezavi z elektroniko ali za samostojni elektroakustični posnetek. Kot zvokovni umetnik se osredotoča na ustvarjanje radiofonske in
akustične umetnosti – ars acustica – ter ambientalnih glasbenih del, ki temeljijo na poetičnem besedilu. Kot dolgoletni sodelavec programa Ars Radia Slovenija je ustvaril in predstavil že več kot sto avtorskih
oddaj Po poteh elektroakustične glasbe, številna glasbena dela in oddaje o akustični umetnosti.
Skladatelj Bor Turel s svojimi glasbenimi deli presega ustaljene meje zvočne umetnosti in odkriva pretanjena zvočna razmerja med instrumenti in elektroakustičnim posnetkom, ustvarja inventivne povezave med radiofonskimi in naravnimi zvočnimi elementi in pokrajinami ter poslušalcem odpira nove zvočne svetove.

Dejan Guzelj se je začel profesionalno ukvarjati z oblikovanjem zvoka leta 1979 kot tonski tehnik RTV Slovenija – Radia Maribor. Z leti je napredoval v zvokovnega mojstra v dramskem studiu. Pri delu se osredotoča
na zvokovno oblikovanje zahtevnejših projektov, kot so radijske igre, radiofonska glasbena dela, zahtevnejše montaže govornih in glasbenih oddaj ter snemanja manjših glasbenih zasedb. Po izobraževanju
v Parizu, leta 1995, je na Radiu Maribor sodeloval pri uvajanju digitalnih sistemov Dalet, kasneje pa še sistema Pro Tools. Ta programski sistem je uporabil pri oblikovanju zvoka tudi v delih Bora Turela, kakršni sta Les espaces intermédiaires / Vmesni prostori za kljunaste flavte in elektroakustični posnetek ter radiofonska suita zvočnih pokrajin Pohorja Glasovi pokrajine, v preobrazbah.


Tjaša Krajnc


''Ko se skladatelj znajde v svetu, ki zveni, mu začne spoštljivo in radovedno prisluškovati. S poslušanjem in slišanjem zvočnih dogodkov le-te v mislih ureja v imaginarne kompozicije. Zvoke začne zbirati in jih zapisovati
v medije spominov. V laboratoriju nastajajo s pomočjo elektronskih orodij za predelavo iz zvokov nove zmesi skladateljske alkimije. Te zmesi postopoma kopiči v strukture zvočnih arhitektur, bleščečih pročelij in spektakularnih oblik. Na vrhu se mu odpre razgled po vseh zvočnih pokrajinah. Ob sestopu se vrne v dimenzijo časa in prisluhne tišini nenamenskih zvokov. Vrne se v prvotno stanje poslušanja in mirovanja.''

(Citat iz besedila Bora Turela)