JOŽE KOTAR

KONCERTI ZA KLARINET - CLARINET CONCERTOS - FINZI - FRANÇAIX - KREK - ŽURAJ

Resna

Format: CD

Šifra: 114045

EAN: 3838898114045

12,41 EUR

V razmeroma bogati paleti koncertatnih del za klarinet in orkester lahko dandanes solisti sežejo tako v klasicistično 18. stoletje, k Wolfgangu Amadeusu Mozartu ali njegovemu sodobniku Franzu Kramářju Krommerju in Carlu Philippu Stamitzu, v romantično 19. stoletje Carla Marie von Webra, Louisa Spohra in Gaetana Donizettija, med klasike 20. stoletja k znamenitima Debussyjevima Rapsodijama, k Nielsenu, Finziju, Hindemithu ali k povojni moderni in avantgardi, ki je znatno razširila izvajalske tehnike pihalnih instrumentov, med njimi seveda tudi klarineta. Tudi slovenski skladatelji so na pobudo tradicionalno izvrstnih domačih poustvarjalcev in profesorjev, ki so skozi generacije utemeljili pravo šolo klarineta, odlične komorne ansamble in pihalne orkestre, napisali lepo število ne le komornih in solističnih, ampak tudi zanimivih orkestrskih koncertatnih del – od Lucijana Marije Škerjanca, Daneta Škerla, Pavla Šivica, Uroša Kreka in Janeza Gregorca prek Uroša Rojka do najmlajše mednarodno uspešne generacije avtorjev, ki jo predstavlja Vito Žuraj.
Klarinetist Jože Kotar je z obema osrednjima slovenskima simfoničnima orkestroma, Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija in Slovensko filharmonijo ter z različnimi komornimi ansambli za nacionalni radijski arhiv poustvaril že bogat opus posnetkov komornih in orkestrskih del. Za pričujočo izdajo je izbral posnetke skladb, komponiranih od prvih let po drugi svetovni vojni (tristavčni Koncert za klarinet in orkester (1948-49) Geralda Finzija) do začetka novega stoletja (Koncert za klarinet in orkester (2008) Vita Žuraja), k interpretaciji igrivo virtuoznega štiristavčnega Dvojnega koncerta za klarinet, flavto in orkester Jeana Françaixa, napisanega v Parizu novembra 1991, je povabil še prav tako odlično solistko, flavtistko Mileno Lipovšek, spored pa zaokrožil s Koncertno fantazijo za klarinet in orkester (1987) pravega klasika slovenske glasbe 20. stoletja, Uroša Kreka.

Zanimivo je, kako povsem različna svetova ustvarjalnih poetik predstavljata na eni strani Finzijev in Francaixov koncert, na drugi pa enostavčni koncetrtantni deli slovenskih skladateljev. Če se zdita prva dva predvsem podrejena cilju ustvarjanja interpretativnih priložnosti za solista, ki ju v formalno konvencionalni stavčni strukturi uokvirja vešče napisan orkestrski part, pa sta obe slovenski deli sicer enostavčni in formalno zato svobodnejši, a vsebinsko mnogo bolj ambiciozni in ekpresivni. Nista le koncertantna priložnost za dobrega solista, ki naj ga orkester primerno spremlja, ampak sta izrazito izpovedni simfonični koncertantni deli, v katerih solist in orkester pripovedujeta skupno, prepričljivo zgodbo glasbeno absolutnega.
Krekovo Koncertno rapsodijo je 24. Junija 1988 z orkestrom Slovenske filharmonije pod taktirko Hansa Grafa krstil klarinetist Slavko Goričar, Žurajev Koncert za klarinet in orkester pa 21. maja 2009 z Filharmoničnim orkestrom nemškega radia Saarbrucken pod taktirko Johannesa Kalitzkeja klarinetist Sebastian Manz.

Mojca Menart

 

Jože Kotar, klarinetist in pedagog, živi in deluje v Ljubljani. Dvanajst let je bil solo klarinetist v Simfoničnem orkestru Slovenske filharmonije, sedaj pa je redni profesor za klarinet na ljubljanski Akademiji za glasbo in solo klarinetist v orkestru Simfonikov RTV Slovenija. Klarinet poučuje tudi na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani.
Kot solist, komorni glasbenik in član različnih komornih sestavov nastopa doma in v tujini (Evropa, ZDA, Južna Amerika …), vodi seminarje za klarinet in komorno igro (Hrvaška, Srbija, Italija, Madžarska, Belgija, Izrael, Irska, Brazilija), sodeluje v žirijah mednarodnih tekmovanj in je reden gost domačih in tujih festivalov. V vlogi solista je koncertiral in snemal z različnimi orkestri pod taktirkami Marka Letonje, Uroša Lajovica, Marka Muniha, Georga Pehlivaniana, Rogera Boutryja, Tetsuja Honne, Davida Itkina, Benoîta Fromangerja, Davida de Villiersa in drugih.
Krstno je kot solist ali član številnih komornih zasedb izvedel več kot 190 skladb slovenskih (P. Ramovš, P. Mihelčič, L. Lebič, I. Petrić, N. Firšt, M. Mihevc, J. Golob, M. Strmčnik, J. Gregorc, Č. Sojar Voglar, L. Vrhunc, U. Pompe…) in tujih avtorjev.
Je član, soustanovitelj in umetniški vodja Slovenskega orkestra klarinetov in Slovenskega seksteta klarinetov ter član Pihalnega kvinteta Ariart, s katerim je leta 2007 prejel Bettetovo nagrado, Pihalnega tria Slovenske filharmonije in Ansambla za sodobno glasbo MD7, s katerim pa je prejemnik prve Lipovškove nagrade (2013). Od leta 2007 je dirigent in umetniški vodja Delavske godbe Trbovlje.
Posnel je vrsto zgoščenk: štiri solistične (z Godalnim kvartetom SF, s harfistko Nicoletto Sanzin Fabri in Orkestrom Slovenske filharmonije) in devet ansambelskih (s pihalnim kvintetom Ariart, z Ansamblom za sodobno glasbo MD7, s Slovenskim kvartetom klarinetov, slovenskim sekstetom klarinetov in Pihalnim triom Slovenske filharmonije. Njegova izvedba Rossinijeve Teme, introdukcije in variacij je izšla na zgoščenki Orkestra Slovenske policije ter v živo iz Nizozemske na zgoščenki Delavske godbe Trbovlje.
 

Milena Lipovšek je solo-flavtistka v Simfoničnem orkestru RTV Slovenija. Leta 1998 je z odliko diplomirala na ljubljanski Akademiji za glasbo, kjer je leta 2004 z izvedbo Françaixovega koncerta za flavto in orkester zaključila tudi podiplomski specialistični študij. Izpopolnjevala se je na mojstrskih tečajih pri mnogih priznanih profesorjih in je dobitnica več prvih nagrad na državnih tekmovanjih.
Sodeluje z orkestri kot so: Nacionalni orkester Opere Lyon v Franciji, Avstralski komorni orkester (Australian Chamber Orchestra), Državni filharmonični orkester OSESP Sao Paolo, Mahler Chamber Orchestra in Orkester Opere in baleta SNG v Ljubljani.
Kot solistka je večkrat nastopila z različnimi orkestri doma in v tujini ter posnela več solističnih in komornih del za arhiv Radia Slovenija. Leta 2006 je izšla njena prva zgoščenka z deli ruskih skladateljev za flavto in klavir. Solistično in v komornih zasedbah je krstno izvedla več del domačih in tujih skladateljev, nekaj posnetkov je izšlo tudi na zgoščenkah. Kot solistka ali v komorni skupini je nastopila v okviru različnih festivalov v Sloveniji, Italiji, Avstriji, Hrvaški, Belgiji, Angliji, Braziliji, Črni Gori, Bosni in Hercegovini, Srbiji, ZDA in Avstraliji.
Poučuje na Konservatoriju za glasbo v Ljubljani ter na glasbeni gimnaziji v Celju in redno vodi mojstrske tečaje v Sloveniji in v tujini. Mnogi njeni dijaki nadaljujejo študij na priznanih visokih šolah v razredih eminentnih profesorjev za flavto ter dosegajo velike uspehe na državnih in mednarodnih tekmovanjih.
 


SKLADBE:

Gerald Finzi:
Koncert za klarinet, op.31
1. I.  Allegro vigoroso  8:00 (poslušaj!)
2. II
. Adagio ma senza rigore 11:15
3. III. Rondo: Allegro giocoso 8:17

Jean Françaix: Dvojni koncert za flavto, klarinet in orkester
4
. I.  Adagietto – Allegro moderato 5:05
5. II. Andante 4:11
6
. III. Scherzando – Trio 4:08
7. IV. Rondo 5:05

8. Uroš Krek: Koncertna fantazija za klarinet in orkester 12:12

9. Vito Žuraj: Koncert za klarinet 14:20