MILAN HUDNIK - ŽIGA BRANK
MILAN HUDNIK (VIOLONČELO) - ŽIGA BRANK (VIOLINA): KODÁLY - ŠKERJANC
Resna
Format: CD
Šifra: 114991
EAN: 3838898114991
Leta 2017 smo praznovali 135. obletnico rojstva ter 50. obletnico smrti Zoltana Kodalya. Zgoščenka je izšla v okviru programa Kodalyevega leta v Ljubljani z namenom, da prispeva k večji prepoznavnosti tega imenitnega skladatelja in glasbenega pedagoga. Milan Hudnik (violončelo), Žiga Brank (violina). Dela Zoltana Kodalyja in Lucijana Marije Škerjanca.
Zoltán Kodály (1882 – 1967) je ena od najbolj imenitnih oseb 20. stoletja: skladatelj, etnomuzikolog, glasbeni pedagog in jezikoslovec. Njegov mednarodno priznan koncept za glasbeno vzgojo je osnova splošnega pouka glasbe na Madžarskem in igra pomembno vlogo v šolanju bodočih profesionalnih glasbenikov.
Zoltán Kodály je Sonato za violončelo solo, op. 8 napisal leta 1915, v obdobju, ko je ustvarjal večinoma komorne skladbe. V letih pred tem je skupaj z Bélo Bartókom raziskoval srednjeevropsko ljudsko in tradicionalno umetniško glasbo. Kodály, ki je bil tudi sam violončelist, je v treh obsežnih stavkih povezal v globoko osebno izpovedno celoto vznemirljive glasbene vplive Debussya, Bartóka ter madžarsko ljudsko glasbo. Ob Bachovih šestih suitah je postala eno najpomembnejših
del za violončelo solo.
Duo za violino in violončelo, op. 7 je nastal ob začetku prve svetovne vojne, vendar je bil krstno izveden šele desetletje pozneje v Salzburgu in z leti postal temeljni kamen v repertoarju za ta miniaturni ansambel.
V prvem stavku se instrumenta enakovredno izmenjujeta v podajanju rapsodičnih ljudskih napevov. Solo violončela nas uvede v umirjeni Adagio, po dramatičnem vstopu violine pa se razvije do intenzivnega enoglasnega viška. Finale se začne s pripovednim recitativom v violini. Z vstopom violončela se stavek prevesi v iskriv in virtuozni Presto.
Prvi stavek po odločnem uvodu niha med nežno melodiko in razburjenimi pasažami. Adagio uvede temna melodična linija, ki jo kasneje zamenja gibka melodija v diskantu ob spremljavi zvenečih ostinatnih pizzicatov. Po ognjevitem osrednjem delu se glasba znova umiri in med občasnimi čustvenimi izbruhi pričara vtis samote in stiske. Živahen in pester tretji stavek nas z virtuoznimi variacijami, polnimi hitrih pasaž, dvojemk in akordičnih pizzicatov, popelje v svet madžarske ljudske glasbe.
Milan Hudnik
Lucijan Marija Škerjanc (1900 – 1973) je bil zagotovo eden vodilnih ter vplivnih slovenskih glasbenikov, izobražencev, kulturnikov, publicistov in pedagogov. Bil je odličen skladatelj, izvrstno izobražen, njegov stavek je prepričljiv, muzikalen in raznovrsten. Njegova glasbena govorica je trdno vpeta v tradicijo 19. stoletja, z vsemi kompozicijskimi dosežki in razsežnostmi; ni pa se bal poseči tudi po novejših tehnikah, impresionizmu in
dodekafoniji. Vsekakor je dal prednost glasbeni govorici, ki nas nagovori s svojo melodičnostjo in bogato harmonijo, z dramaturgijo elementov tradicionalnega linearnega in vertikalnega zvoka. V tem je prepoznaven vse svoje ustvarjalno obdobje. Pisal je različna dela, vokalna, orkestralna, komorna in solistična. Posebno mesto v njegovi ustvarjalnosti ima violončelo.
Sonata za violončelo solo, ki je nastala v letih 1935–1941, je Škerjančeva zgodnejša skladba; sodi v prvo obdobje njegove ustvarjalnosti, ki traja do druge svetovne vojne, vendar se v njej kaže že kot dozorel ustvarjalec. V zahtevnem delu za violončelo lahko prepoznamo skladateljevo bogato kompozicijsko znanje in izkušnje. Skladba je suitna, zveni orientalsko barvito, kompozicijsko je bogata v vseh elementih, oblikovno pripovedna in utemeljena na motivičnih jedrih, iz katerih
skladatelj gradi svoje domišljijsko bogate pripovedi v Preludiu, Kolu, Arii in Rapsodii. Vsi stavki so tudi violončelistično razkošni, virtuozni, polni različnih zvokov, ki jih lahko ustvari glasbilo.
dr. Andrej Misson
Zoltán Kodály (1882 - 1967)
Sonata za violončelo solo, op. 8 (1915)
1 I Allegro maestoso ma appassionato (poslušaj!)
2 II Adagio (con grand’ espressione)
3 III Allegro molto vivace
Duo za violino in violončelo, op. 7 (1914)
4 I Allegro serioso, non troppo
5 II Adagio. Andante
6 III Maestoso e largamente, ma non troppo lento. Presto
Lucijan Marija Škerjanc (1900 - 1973)
Sonata za violončelo solo (1935)
7 I Preludio
8 II Kolo
9 III Aria
10 IV Rapsodia
Milan Hudnik, violončelo
Žiga Brank, violina