TRIO LORENZ & PEVCI SOLISTI: GLAS IN KLAVIRSKI TRIO
Resna
Format: CD
Šifra: 111525
EAN: 3838898111525
Tuji portali:
12,41 EUR
Trio Lorenz je v slovenski glasbi poseben pojem, drugačno poglavje našega glasbenega poustvarjanja, poseben pojav slovenske glasbe, naše komorne glasbe. Prva in vsem, tudi neglasbenikom prepoznavna drugačnost, njihova družinska povezanost, mu je bila prednost a tudi obremenitev. Prednost najbrž predvsem s pogleda medsebojne, z družinsko vezjo pretkane človeške ubranosti, tudi z nekaterimi prednostmi medsebojnega delovanja ter bližnjega človeškega in glasbenega
oplajanja, vsaj v letih osebnostnega in umetniškega zorenja. Prednost je bila tudi dalekovidno vsajena korenina smeri njihove vnaprej začrtane poklicne poti in umetniškega zanimanja, že zgodaj in trdno prepletena s pestro, kasneje nadvse uspešno in razvejano umetniško potjo. A družinska povezanost, ki meji na popolnost medsebojnega poznavanja in čutenja ali pripadnosti, je tudi obremenitev. Prepodrobno poznavanje drug drugega, stalno soočanje medsebojnih globin treh značajev in osebnosti, z
umetniškimi napori zaznamovana dodatna družinska soodgovornost se kot obremenitev kaj lahko razvije v dodatno medsebojno stopnjevano človeško in umetniško zahtevnost.
Trio Lorenz in njegovo umetniško izpoved zaznamujeta še dve posebnosti, še dve, sicer v glasbi, tudi naši, premalokrat opazni drugačnosti. Pa to ni njihovo značilno in v komorni glasbi redko nastopanje brez not. Prislovična glasbeniška in programska radovednost je tista, ki je bratom Lorenz ob najširši pahljači glasbenega repertoarja za trio njihove sporede vedno začinjala z redkimi, manj izvajanimi, predvsem pa z našimi antologijskimi in tudi novimi slovenskimi
skladbami za klavirski trio. Različnost in izpolnitev svojih programskih odločitev so našli tudi v dolgoletni in tehtno odmerjeni navezanosti za človeški glas, na literaturo, ki povezuje trio in pevca solista.
Tako programsko razmišljanje Tria Lorenz podpisuje tudi zgoščenka z glasbo za klavirski trio in pevski glas. Kot večina programskih zamisli tria, tudi ta ponuja dodaten razmislek in razsežnost. Spored skladb za glas in trio je tokrat s svojo navidezno drugačnostjo namreč spet trdno povezan z osnovnima programskima smerema tria, s klasično literaturo za trio in s sodobno slovensko ustvarjalnostjo za ta sestav, a tudi s štirimi značilnimi in pomembnimi imeni slovenskega
pevskega poustvarjanja.
Po „dunajskih“ klasicističnih triih je Beethovnov korak v drugačen vsebinski in čustveni svet zaznamoval tudi sporede Tria Lorenz. Izbor raznonarodnih Beethovnovih ljudskih pesmi za glas in trio s tenoristom Mitjem Gregoračem opozarja na skladateljev mladoromantični kozmopolitizem in njegovo sveže zanimanje za ljudsko v najširšem, še romantično-evropskem duhu. Tudi trii visokega romanticizma so bili del sporedov tria, a tudi med njimi so bile povezave s človeškim
glasom možne. Če je trio v Beethovnovih ljudskih pesmih večinoma spremljevalec, pa zaživi v uglasbeni liriki Rahmaninova s sopranistko Olgo Gracelj v enakovrednem in polnokrvnem soglasju ter dodatno obarva razkošno širino slovanskega romantičnega zamaha.
Tudi oba na plošči predstavljena slovenska skladatelja Marijan Lipovšek in Pavel Šivic sta bila v svoji dolgoletni razvejani glasbeni dejavnosti v rednem stiku s človeškim glasom, z njim tudi bolj ali manj tesno povezana, čeprav njune uglasbitve – tudi skladbi z zgoščenke – kažejo povsem različne poustvarjalne zahteve in drugačen odnos do njegove obravnave. Na glas se je Pavel Šivic najverjetneje navezal kot zborovodja in spreten spremljevalec pevcev, sledil je tudi
umetniškemu razvoju in poustvarjalnim zanimanjem mezzosopranistke Eve Novšak Houška, a tudi Marijan Lipovšek, ki je svoje življenje pianista zapisal komorni glasbi in mu je bil človeški glas tudi ob spremljanju kariere hčerke Marjane pomemben del družinskega okvira in predvsem bogatega umetniškega naboja.
Tomaž Faganel
SKLADBE:
1. – 6. Ludwig van Beethoven: Narodne pesmi za tenor in klavirski trio (Mitja Gregorač) - 1. Zdravstvuj, čarodejka (poslušaj!)
7. – 10. Pavel Šivic: Jutra – ciklus pesmi za mezzosopran in klavirski trio (Eva Novšak Houška) - 7. Jutro (poslušaj!)
11. Marijan Lipovšek: Trije fragmenti za mezzosopran in klavirski trio (Marjana Lipovšek)
12. – 18. Sergej Rahmaninov: Romance za visoki glas in klavirski trio (Olga Gracelj)